Je adem is de basis van het oefenen van je lichaam en geest. Rustig en ritmisch ademen is het meest belangrijke element van yoga. Door bewust te ademen hou je contact met je lichaam en hou je contact met het nu. Hoe beter je oefent, des te meer heb je het gevoel dat adem en beweging niet langer van elkaar gescheiden zijn, maar elkaar juist versterken.

Start ook de zonnegroeten door je ogen even te sluiten en focus op je adem. Let dan op hoe deze simpele techniek je bewegingen verbetert. Diep en vrij ademen maakt je hoofd leeg, helpt je om te gronden en geeft je lichaam nieuwe energie.

Je adem is energie die door je heen gaat als een reinigend briesje. Het brengt levenskracht (Sanskriet: prana) naar elke cel in je lichaam. Elke inademing zorgt letterlijk voor nieuw leven in je lichaam en elke uitademing reinigt je lichaam.

Door je bewegingen aan je adem te verbinden/aan te passen, haal je diverse lagen van weerstand weg. Als je bij jouw grens komt in een houding, dan blijf je kalm en adem je rustig en diep door. Zo kun je je eigen grenzen (mentaal, emotioneel en fysiek) verleggen en naar nieuwe grenzen gaan. Zo beantwoord je weerstand met de kracht van je adem.

De adem die we gebruiken heet ujjayi (spreek uit: oe-dja-jie). De ujjayi is een hoorbare ademhaling die kalmeert, ritmisch is en je focust. Net als de golven van de zee op het strand. Het is net alsof je fluistert door je fluisterspieren in je keel samen te trekken. Hierdoor ontstaat een langgerekte adem met een ruisend geluid. Hierbij haal je geen adem tot onder in je buik, maar meer in je bovenbuik, flanken en je rug (rondom).

Tijdens de zonnegroet adem je in als je uitrekt of verlengt. Je ademt uit als je voorover buigt of dichter bij de vloer komt. Als je duizelig wordt, dan doe je waarschijnlijk te veel je best en forceer je. Ontspan en doe het met zo min mogelijk inspanning. Vind een balans. Niet te veel en niet te weinig inademen. Adem diep en vrij, ritmisch en rustig :-).